Aj vy môžete žiť šťastný život. Ako na to?

20.01.2020

Ak si myslíte, že vám šťastie jedného dňa zaklope na dvere, čakáte márne. Skutočné šťastie sa dá dosiahnuť iba každodennou prácou na sebe samom.  

Niekedy nám život zmení stretnutie s úžasným človekom, inokedy skvelá kniha alebo dobrý článok. Preto som sa rozhodla dať dokopy 8 tipov, ktoré považujem za kľúče k šťastnému životu. Sama sa snažím podľa nich žiť a viem, že fungujú. 

Ak si vyberiete čo i len jeden z nich a aplikujete ho do svojho života, garantujem vám, že sa začnú diať zázraky.

Rituál vďačnosti

Rituál vďačnosti je jednou z najjednoduchších metód, ako do svojho života prilákať viac dobrého. Celé to funguje veľmi jednoducho - do života si pritiahneme to, na čo myslíme. 

Pri rituále vďačnosti sa aktivuje pravá hemisféra, dochádza k uvoľňovaniu endorfínov, teda čarovných hormónov šťastia, sme spokojnejší a optimistickejší. Zároveň začína fungovať zákon príťažlivosti - dostaneme ešte viac toho, za čo ďakujeme. 

Ak ste tento rituál nikdy neskúšali, začať môžete nasledovne - každé ráno hneď po prebudení poďakujte za 5 vecí, za ktoré pociťujete vďačnosť. Nezabudnite slová vďaky vnútorne precítiť. Je jedno, komu ich adresujete - Bohu, Vyššej moci, komukoľvek alebo čomukoľvek veríte. Nevyhnutné sú emócie. Bez nich to nefunguje. 

Pokiaľ vám nevyhovuje ranné ďakovanie, môžete si zvoliť popoludnie alebo večer. Avšak je dôležité, aby ste tak robili každý deň.

Výbornou voľbou je aj písanie denníka vďaky, do ktorého zhrniete všetko dobré a pekné, čo ste počas dňa prežili. Ten pocit, ktorý budete pritom zažívať, si zamilujete.

Keď s rituálom vďačnosti začnete a vytrváte, už nikdy neprestanete, lebo váš život sa stane krajším a spokojnejším.

Vizualizácia

Na tomto svete sme preto, aby sme boli šťastní, žili naplno a podľa svojich predstáv. Ošúchané, ale pravdivé tvrdenie. 

Vizualizácia je výborný spôsob, ako sa dopracovať k tomu, o čom snívame. Funguje veľmi jednoducho. 

Predstavte si, že túžite po dome vo vidieckom štýle, niekde blízko hôr. Na chvíľu zatvorte oči a vizualizujte si ho aj s najmenšími detailmi. Sústreďte sa na vzhľad, prekrásne okolie, kopce, lúky, spev vtákov, neďaleko zurčiaci potok, usmiateho manžela na ležadle v záhrade, deti hrajúce sa v tráve... Pri vizualizácii vás zaplavia príjemné pocity.

Ak tak budete robiť každý deň, napríklad večer pred spaním, predmet vašej vizualizácie sa dostane do podvedomia, čiže začnete hľadať cesty, ako sa k domu blízko prírody dostať. Pritiahnete si do života ľudí a situácie, ktoré vám pomôžu splniť si svoj sen.

Opäť je to celé o tom, vyčleniť si denne aspoň 5 minút a vizualizovať. Okrem pravidelnosti je dôležitou ingredienciou viera v naplnenie túžby, teda vnútorné presvedčenie, že dom vo vidieckom štýle neďaleko hôr si zaslúžite! Ak to tak nie je, čiže máte pochybnosti, vizualizácia nemá zmysel a radšej najprv zapracujte na svojom sebavedomí.

Ako viem, že vizualizácia funguje? Spomínam si, ako som si ešte ako dieťa na druhom stupni základnej školy predstavovala, že keď budem dospelá, budem pekná a štíhla :). Vtedy som ešte nevedela, že sa jedná o vizualizáciu, ale sen sa mi splnil :). Takýchto príkladov by som vedela vymenovať niekoľko. 

Stopovanie negatívnych myšlienok a ich nahrádzanie pozitívnymi

Naša myseľ vyprodukuje denne tisíce myšlienok. Problémom sú, samozrejme, tie negatívne, ktoré sa opakujú a sú podporené emóciami. Ako si s nimi poradiť, keďže do života si priťahujeme to, na čo myslíme?

Výbornou voľbou je zákon 17-sekundy. Ten hovorí o tom, že stopnutie negatívnej myšlienky do 17-sekundy je pomerne jednoduché (ideálne je rovno ju nahradiť pozitívnou, ktorá má niekoľkonásobne väčšiu silu ako negatívna).

Ak sa nám to nepodarí, postupne sa na prvotnú negatívnu myšlienku nabaľujú ďalšie negatívne myšlienky spolu s emóciami. V 34. sekunde je zastavenie tohto procesu už veľmi náročnou záležitosťou, ale ešte je to možné. Nuž a v 68. sekunde sa už jedná o vážny problém, pretože k slovu sa dostáva spomínaný zákon príťažlivosti.

Samozrejme, neznamená to, že sa vaše opakujúce myšlienky stanú realitou hneď - stále máte priestor na to, aby ste začali myslieť pozitívnejšie :). Opäť je to celé o opustení zóny komfortu a trpezlivej práci na sebe.

Sebaláska

Keby sa každý z nás mal dostatočne rád, žilo by sa nám na svete oveľa lepšie. Sebaláska je o tom, že veríme v seba, sme si vedomí svojej hodnoty a prijímame sa takí, akí sme - so svojimi silnými i slabšími stránkami.

Ak nemáme dostatočne radi samých seba, nemôžeme milovať ani ostatných, ani čakať lásku a prijatie od nich.

Primerané sebavedomie a sebaláska idú ruka v ruke. Ako sa k nim dopracovať? Možností je veľa.

Dobre funguje jednoduchý trik so zrkadlom - každé ráno sa na seba pozrite v zrkadle, venujte si srdečný úsmev a povedzte si, že sa máte radi a vymenujte, čo sa vám na sebe páči.

Primerané sebavedomie a zdravá sebaláska sú aj o nastavení hraníc voči ostatným, teda naučte sa vysloviť nie s rovnakou ľahkosťou ako áno. 

Choďte si za svojimi snami. Robte to, čo vás baví. Stanovujte si reálne dosiahnuteľné ciele a spôsoby, ako ich splniť. Kašlite na to, čo povedia ostatní. Neporovnávajte sa. 

Starajte sa o svoje telo - športujte, jedzte kvalitné potraviny, investujte do oblečenia atď. 

Ak urobíte chybu, neničte sa výčitkami svedomia, radšej si odpustite, vezmite si z celej situácie ponaučenie a snažte sa veci robiť lepšie.

Žitie podľa seba

Žiť život podľa seba dokáže iba človek, ktorý má vybudované primerané sebavedomie a disponuje dostatočnou mierou sebalásky. Krásne to vystihla životná koučka Janette Šimková v článku, ktorý som písala pre Fit štýl: "Človek vydaný napospas očakávaniam a hodnoteniam druhých nie je svojím pánom. Vládne mu to, akého ho chcú mať iní ľudia. Paradoxne, neuľaví sa mu, keď sa snaží všetkým vyhovieť, aby získal uznanie, ocenenie a prijatie. Skôr či neskôr ho to dovedie k sebapohŕdaniu, lebo jeho sebaúcta je závislá od nálady a rozmarov iných ľudí. Ak je sebaúcta postavená na láske od mnohých, človek žije v neustálej úzkosti, pretože taká láska je vrtkavá a určuje si podmienky. Človek si nedovolí byť sám sebou, a tým stráca svoju autentickosť. V konečnom dôsledku nebude mať dobrý pocit zo seba, čo ho oslabuje a zraňuje. Preto je dôležité nedovoliť iným, aby boli expertmi na náš život, nevypláca sa to. Každé vyhovenie im a prispôsobenie sa, človeka, odpája' od seba. Je dobré myslieť na to, že pre nás sú dôležití tí, na ktorých nám záleží, a ktorých milujeme. S nimi vieme mať bezvýhradný a bezpodmienkový vzťah." 

Ako žiť život podľa seba? Ako som písala vyššie, žiť život podľa seba dokážeme iba vtedy, keď budeme disponovať zdravou mierou sebalásky.

TU a TERAZ

Slovíčka tu a teraz sú pre šťastný život veľmi dôležité. Pretože šťastnými môžeme byť iba v prítomnosti. Minulosť nezmeníme , budúcnosť je ďaleko a najlepšie ju ovplyvníme tak, že budeme žiť naplno v prítomnosti.

Celé je to o tom, zamerať svoju pozornosť na to, čo robíme práve TU a TERAZ a vychutnávať si to. Keď nám myšlienky zablúdia do minulosti alebo budúcnosti, jednoducho ich presmerujeme na prítomnosť.

Knihy

"Čím viac čítate, tým viac sa naučíte. Čím viac sa naučíte, tým viac miest objavíte," povedal americký básnik, animátor, scenárista a filmár, Dr. Seuss. 

Anglický esejista, básnik a dramatik J. Addison zasa tvrdil, že "čítanie je pre myseľ tým, čo cvičenie pre telo".

Pravidelné čítanie nám prináša bystrejšiu myseľ, rozširuje slovnú zásobu, zlepšuje kreativitu a schopnosť sústrediť sa. Spája sa aj so znížením stresu, zmiernením chronickej bolesti, silnejším analytickým a kritickým myslením.

Samozrejme, čítanie vhodnej literatúry priaznivo ovplyvňuje aj IQ a EQ (emociálny kvocient).

Čo je však kľúčové, nové informácie si naša myseľ ukladá a môžeme ich využiť v rôznych životných situáciách. Určite ste už počuli, alebo čítali o tom, že úspešní ľudia čítajú minimálne 30 minút denne.

Vravíte, že nemáte čas na čítanie? Výhovorka! Ak niečo naozaj chcete, nájdete si čas i spôsob, ako to dosiahnuť. Napríklad namiesto každodenného pozerania televízneho spravodajstva, ktoré osobne považujem za vymývanie mozgu, si prečítajte dobrú knihu.

Motiváciou vám môže byť aj výzva Miroslava Zaťka, kouča pozitívneho myslenia. Zapojila som sa do nej aj ja - je o prečítaní 20 kníh za rok.

Ľudia, ktorých máme radi

Hoci som blízkych a vzťahy s tými, ktorých máme radi, dala na posledné miesto, nič to nemení na tom, že sú hneď po zdraví tým najpodstatnejším. Aspoň pre mňa.

Ak chceme, aby fungovali, musíme do nich vkladať energiu i čas. Je to však investícia, ktorá sa vráti.

Snažme sa teda tráviť čo najviac času so svojimi blízkymi, počúvajme ich, rozprávajme sa s nimi, povedzme im, že ich nadovšetko ľúbime a sú pre nás všetkým...